11
Pohyb na kurte
11.1 Základné princípy pohybu
11.2 Pohyb v prednej časti kurtu
11.3 Pohyb v strednej časti kurtu
11.4 Pohyb v zadnej časti kurtu
11.5 Chyby pohybu a korekcie pohybu
11.6 Cvičenia pohybu na kurte
11.7 Ďalšie delenie pohybov
11.8 Pohyb pred úderom a po údere a
reakcia na pohyb súpera
11.9 Pohyb po podaní
11.10 Pohyb pri prijímaní podania
11.1 Základné princípy pohybu
Hore
...späť na
Obsah...
Z pohybu špičkových hráčov môžete mať
dojem, že hra nevyžaduje toľko námahy, ako ostatní tvrdia. Opak je
pravdou. Čo je príčinou tohto zdania? Sú to stovky herných hodín a
milióny odohraných úderov.
Správny pohyb po kurte vás dostane do výhodnej pozície pre odohranie
lopty, a naopak, ak ste tam, kde to je nevýhodné, dostávate sa do
defenzívy. Váš pohyb by sa mal zdokonaľovať na takú úroveň, že už naň
nebudete myslieť a môžete sa sústrediť na zdokonaľovanie techniky úderu.
Pohyb hráča je pri hre squash osobitý a príbuznú alternatívu nájdeme
napríklad bedmintone. Základnou charakteristikou pohybu hráča squashu je
plynulosť a nezbrklosť. Hráč pritom väčšinu času trávi v miernom podrepe
stojac na prednej časti chodidiel. Tento postoj vám vo väčšine
situáciách dáva dostatok času na presun do správnej pozície. Dobrý pohyb
sa skladá z kombinácie krátkych rýchlych krokov, kĺzavých krokov a
výpadov. Krátke a rýchle kroky používajte na presuny okolo T-čka podľa
toho, kam smeruje lopta a dlhé kroky a výpady použite na zaujatie
pozície pred úderom. Pamätajte, že všetko má svoj čas a nie je vždy
účelom zahrať loptu čo najskôr.
Pohyb hráča sa počas výmeny iniciuje na základe zrakového vnemu alebo
intuitívne. Hráč sleduje loptu a súpera a na základe toho sa jeho pohyb
formuje. Častá chyba začiatočníkov je, že pri pohybe nesledujú loptu ani
súpera, čo je zbytočná strata energie.
To, že hráč loptu sleduje, nemusí znamenať, že bude reagovať okamžite.
Optimálny prípad je reagovať skôr, ako súper loptu zahrá. Dá sa to? Dá,
ak súčasne sledujete loptu a súpera a viete predpovedať, aký úder môže z
daného postavenia a miesta na kurte odohrať. Aby ste to správne
predpovedali, musíte sa sami ocitnúť v podobnej pozícii a čase. K tomu
vám poslúži modelovaný zápas a rôzne herné cvičenia.
11.2 Pohyb v prednej časti kurtu
Hore
...späť na
Obsah...
Pohyb začína malým rýchlym krokom,
prechádza na väčší a končí sa pretiahnutým krokom alebo výpadom.
Dôležité pritom je, ktorou nohou začnete ako prvou. Prvý krok totiž
určuje, či budete hrať forehand z otvorenej alebo uzavretej pozície,
pričom každá má svoje výhody (to isté platí pre backhand). Či sa
dostanete do otvorenej alebo uzavretej pozície, posledný krok by sa mal
realizovať ešte predtým, ako udriete do lopty. Ak totiž udierate a
hýbete sa zároveň, zväčšujete pravdepodobnosť nepresného úderu. Po údere
je dôležité pozíciu rýchle zmeniť. Zmeníte ju tak, že sa odrazíte od
prednej nohy. To ale vyžaduje, aby noha, ktorá je vzadu, bola pevne na
podlahe (aby nebola vo vzduchu, nestabilne položená a podobne).
11.3 Pohyb v strednej časti kurtu
Hore
...späť na
Obsah...
Jednou zo začiatočníckych chýb pri
pohybe do boku je natočenie celého tela smerom k bočnej stene. Tento
postoj vám bude komplikovať život, ak sa budete zrazu musieť premiestniť
do opačného rohu kurtu. Preto pri pohybe do boku používajte bočné kroky,
posuny alebo výpady. Ak sa hýbete smerom k bočnej stene, jeden-dva kroky
do boku obvykle stačia.
Pri hre forhandu v strednej časti kurtu môžete posledný krok urobiť na
pravú nohu, ale aj na ľavú. Vo väčšine prípadov, keď lopta letí asi 5 cm
od bočnej steny, je to noha pravá. Výhoda došliapnutia na pravú nohu pri
forhande je tá, že máte pomerne veľký dosah do strany. Ak by ste
došliapli na ľavú nohu, nedosiahnete tak ďaleko. Došliapnutie na ľavú
nohu použijete pri odrazení lôpt, ktoré neletia ďaleko od vás a netreba
sa naťahovať. Pri backhande je to naopak. Pozri obr. 11.4.2.
11.4 Pohyb v zadnej časti kurtu
Hore
...späť na
Obsah...
Tento pohyb patrí medzi najťažšie. Hráč
sa pri ňom pohybuje po oblúkoch v tvare písmena J (pozri obr.), pričom
na posuv používa krátke kroky do boku (ak má dostatok času). Ideálne je
dostať sa do pozície, keď sú ramená paralelne s bočnou stenou a šlapy sú
od seba vzdialené na šírku ramien. Ak však nemáte čas zaujať pozíciu,
púť za loptou sa končí jedným veľkým krokom. Je to však na úkor
rýchlosti a razancie úderu.
Po odohratí úderu by mal váš prvý krok smerovať k stredovej čiare, aby
ste uvoľnili priestor súperovi. Ďalšie kroky by mali smerovať na T-čko (pozri
obr. 11.4.1 a obr. 11.4.2.)
Obr. 11.4.1 - Ohraničenie T-čka |
Obr. 11.4.2 - Zhrnutie pohybov |
 |
 |
11.5 Chyby pohybu a korekcie pohybu
Hore
...späť na
Obsah...
Základné chyby pri pohybe na kurte:
Chyba |
Oprava |
Ste stále príliš blízko pri lopte. |
Neponáhľajte sa, snažte sa pohyb realizovať plynule. |
|
Vaše postavenie pri údere nie je správne. |
Dodržujte základný tvar trajektórie pohybu (pozri obr. 11.4.2). |
|
Máte problém pohybom obsiahnuť celý kurt.
|
Po každom údere sa vracajte na T-čko. |
11.6 Cvičenia pohybu na kurte
Hore
...späť na
Obsah...
Tieto cvičenia spočívajú v tieňovom behu na rôzne miesta kurtu.
11.6.1 Cvičenie — predné rohy kurtu |
|
- Štartujte z T-čka |
|
- Bežte dopredu do rohu kurtu v dráhe v tvare písmena J (pozri obr.) |
|
- Zahrajte úder naprázdno, pričom smer imaginárnej lopty je popri bočnej stene —
hráte DRIVE |
|
- Odrazte sa z nohy, ktorá je vpredu a rovnakou cestou sa vracajte naspäť na T-čko |
|
- Vždy sa vracajte až za krátku čiaru (SHORT LINE) |
|
- Tento pohyb opakujte 15-krát na každú stranu |
|
|
Dodržujte: |
|
- pohybujte sa po krivke,
- pripravte raketu včas,
- z nohy, ktorá je vpredu, sa po údere energicky odrazte,
- cvičenie považujte za úspešné, ak zvládnete 30 úderov do času 2,5 minúty. |
11.6.2 Cvičenie — zo strany na stranu |
|
- Štartujte z T-čka |
|
- Mierne sa pootočte doprava, vykročte ľavou nohou |
|
- Urobte ešte jeden veľký krok a zahrajte imaginárny forehand |
|
- Vráťte sa na T-čko |
|
- Opakujte to isté na opačnú stranu |
|
- Tento pohyb opakujte 25-krát na každú stranu |
|
|
|
Dodržujte: |
|
- pohybujte sa bokom, |
|
- údery hrajte v bočnom postavení. |
|
|
Ak chcete sťažiť toto cvičenie, tak do strany urobte iba jeden dlhý krok s nohou,
ktorá je vpredu (na forehand ľavou a opačne), a natiahnite ho čo najďalej. |
|
|
|
Ak chcete zľahčiť toto cvičenie, neponáhľajte sa a sústreďte sa na plynulé
realizovanie pohybu. |
11.6.3 Cvičenie — zadné rohy |
|
- Štartujte z T-čka |
- Otočte sa smerom k bočnej stene a tromi krokmi sa dostaňte do rohu (pozri obr.) |
- Zahrajte fiktívny úder (strait DRIVE — dlhý úder popri stene) |
- Vracajte sa po inej dráhe (pozri obr.) |
|
|
Dodržujte: |
- pohybujte sa bokom, |
- raketu pripravte včas, |
- vracajte sa na T-čko. |
|
|
 |
|
|
11.6.4 Cvičenie — kombinované (skladá sa z troch predchádzajúcich) |
|
- Štartujte z T-čka |
|
- Zahrajte fiktívny úder v pravom prednom rohu |
|
- Vráťte sa na T-čko |
|
- Zahrajte úder v ľavom prednom rohu |
|
- Vráťte sa na T-čko |
|
- ... |
|
- ... |
|
- Zahrajte úder v pravom zadnom rohu |
|
- Vráťte sa na T-čko |
|
- Pri všetkých cvičeniach sa snažte realizovať plnohodnotný fiktívny úder |
|
|
Dodržujte: |
|
- cez T-čko sa pohybujte plynule, |
|
- pohybujte sa po krivkách, |
|
- použite plnohodnotný úder. |
11.7 Ďalšie delenie pohybov
Hore
...späť na
Obsah...
Pohyby hráča môžeme ešte rozdeliť do niekoľkých
typov. Treba povedať, že na efektívnu hru nemusíte behať po
celom kurte. Stačí, aby ste svojím pohybom obsiahli priestor,
ktorý je o niečo menší, ako sú rozmery kurtu (pozri obr. vpravo).
Na základe vzdialenosti miesta úderu od
T-čka, môžeme pohyb hráča rozdeliť takto:
- žiadny pohyb nôh (pri údere z miesta),
- jediné vykročenie (úder blízko vás),
- dva a tri kroky (lopta v prednej časti kurtu),
- viac krokov (dobiehanie lopty krížom cez kurt).
|
 |
|
11.7.1 Žiadny pohyb nôh
Keďže sa v tomto prípade hráč takmer nehýbe, rozhoduje hlavne technika
úderu.
11.7.2 Jediné vykročenie
Tento pohyb je častý najmä v zápasoch nerovnocenných hráčov, pričom
slabší krúži okolo vyspelejšieho hráča ako kométa a, samozrejme, po
niekoľkých výmenách „končí”. Lepší hráč môže veľké percento lôpt zahrať
z T-čka, a to tak, že jednoducho vykročí súhlasnou nohou (pravou doprava
a naopak) a zahrá úder. Dodržiava zásadu, že jedna noha je vždy v
oblasti T-čka (pozri nákres kurtu, obr. 11.4.1).
11.7.3 Dva a tri kroky
Je to ďalší typ pohybu, pri ktorom sa hráč dostane do správnej pozície
po dvoch alebo troch krokoch, pričom prvý z nich je krátky a druhý a
tretí je niekoľkonásobne dlhší (posledný možno opísať aj ako výpad).
Hráč sa z takejto pozície vracia spravidla takým istým spôsobom, ako sa
do nej dostal, pokiaľ to nebráni v hre súperovi (táto zásada platí pre
prednú časť kurtu). Spôsob, ako sa pohybovať do strán dopredu a dozadu,
je znázornený na obr. 11.4.2, str. 47.
11.7.4 Viac krokov
Na odohratie lopty musíte prekonať tri a viac krokov. Ide o situácie,
keď dobiehate DROP SHOT zo zadnej časti kurtu, dobiehate dlhý CROSS z
prednej časti kurtu, dlhý DRIVE z prednej časti kurtu a podobne. Pri
týchto pohyboch je spoločné, že hráč môže dosiahnuť vyššiu rýchlosť a na
konci pohybu za loptou bude mať problémy s brzdením a návratom na T-čka.
Tejto úlohe treba prispôsobiť štýl behu, ktorý má v optimálnom prípade
charakter dlhých, pomalých skokov, pričom posledný z nich dostáva hráča
do pozície, z ktorej môže loptu odohrať. Pokiaľ hráč beží šprintérskym
spôsobom (malé rýchle kroky na začiatku), potrebuje po odohratí lopty
obvykle ešte jeden alebo dva kroky na zastavenie, čo mu uberá z času, za
ktorý sa má opäť dostať na T-čka.
11.7.5 Návrat na T-čko
Po zaujatí pozície a odohraní lopty je tu ešte jedna dôležitá úloha —
vrátiť sa na T-čko. Či sa na T-čko vôbec dostanete, závisí od kvality
zahraného úderu a tiež od vašej šikovnosti. Celý squashový zápas je
okrem iného o tom, kto sa dlhšie na T-čku udrží. Je to najvýhodnejší bod
na kurte, a preto sa naň treba dostať takmer po každom údere. Pre pohyb
na kurte platia všeobecné zásady a ak váš úder kvalitne odohráte, môžete
sa na T-čko vrátiť bez problémov. Samozrejme, že sa to nedá vždy, hlavne
treba umožniť súperovi hrať úder. Často musíte ustupovať z výhodnej
pozície a na T-čko sa dostávať okľukou.
11.8 Pohyb pred úderom a po údere a
reakcia na pohyb súpera
Hore
...späť na
Obsah...
Jedna z hlavných povinností hráča je umožniť súperovi priamy
prístup k lopte. Hneď za tým nasleduje úloha dostať sa na T-čko. Tento
pohyb môžeme rozdeliť na nasledujúce fázy.
11.8.1 Pohyb pred odohratím vlastného
úderu
Cieľ je jednoduchý — dostať sa najkratšou
cestou na miesto, odkiaľ je optimálne odohrať úder. Keď vám súper
prekáža na ceste za loptou, alebo sa počas pohybu dostanete do
významného kontaktu s ním, ktorý môže ovplyvniť kvalitu vášho úderu,
máte nárok na LET (opakovanie výmeny). LET si však treba „vypýtať”
slovne — zakričať LET PLEASE alebo vizuálne — zdvihnúť ruku so vztýčeným
palcom a ukazovákom. Hráč si nikdy nepýta STROKE. O tom, či dostane
STROKE, teda priamy bod v jeho prospech, rozhodne rozhodca (symbol pre
STROKE je zovretá päsť).
11.8.2 Pohyb po odohratí vlastného úderu
Tento pohyb má za cieľ umožniť súperovi
prístup k lopte a zároveň sa čo najrýchlejšie dostať na T-čko, alebo do
inej vhodnej pozície. Ako sa pri tomto pohybe „narobíte”, závisí od
kvality vášho úderu. Ak totiž súpera dostanete z T-čka, obvykle nie je
problém ho obsadiť. Ak sa súper z T-čka ani nepohne, prípadne urobí iba
jeden krok, zahrali ste zlý úder. Ak chcete, aby cesta na T-čko bola
voľná, musíte súpera svojím úderom odtiaľ dostať. V opačnom prípade sa
veľmi ľahko môže stať, že sa s ním stretnete na ceste na T-čko, z čoho
je obvykle LET a niekedy aj STROKE.
11.8.3 Pohyb pred odohratím úderu
súperom
Pohyb v tejto situácii je
podriadený nasledujúcim úlohám: vidieť loptu a byť na T-čku
alebo na inom vhodnom mieste. Čím dlhšie môžete sledovať loptu,
tým skôr uvidíte, kam súper loptu zahrá a budete mať viac času
na zaujatie pozície. Recept, ako mať loptu stále v „dosahu”, je
držať súpera stále za sebou. Ten, čo je pred vami na T-čku, tak
v mnohých prípadoch uvidíte loptu až vtedy, keď padne druhý raz.
Po takmer každom údere sa treba vrátiť na T-čko. To je jasná
úloha. Aby sa vaša hra stala agresívnejšou a nápaditejšou, treba
občas zariskovať alebo odhadnúť, kam môže súper svoj úder zahrať.
Typickým príkladom, keď sa vaša pozícia z T-čka posúva do strany,
je, keď súper má aj inú možnosť ako hrať BOAST (pozri obr.
11.8.2). Vtedy treba počítať s tým, že okrem BOAST-u môžete „schytať“
aj DRIVE popri stene. Na úder popri stene však treba byť
pripravený, a preto sa vaša pozícia posúva smerom k bočnej stene.
Ďalšia takáto situácia nastáva, ak súper dobieha váš DROP SHOT a
vy viete, že z tejto pozície hrá veľmi často dlhý DRIVE popri
stene. Môžete to risknúť a hneď sa postaviť napríklad dva kroky
za neho a v náprahu čakať na prichádzajúcu loptu, ktorú však
nemusíte zahrať, pretože je to jasná pozícia na STROKE — bod pre
vás. Treba však čakať v náprahu (pripravený na úder) a pokiaľ
stojí súper medzi vami a čelnou stenou — máte bod.
|
 |
11.8.4 Pohyb po odohratí lopty súperom
Cieľ tohto pohybu je totožný s pohybom pred odohratím vlastného
úderu.
11.9 Pohyb po podaní
Hore
...späť na
Obsah...
Pri podaní stojí obvykle hráč tak, že sa jednou nohou dotýka
štvorca podania. Z tohto postavenia je nevyhnutné v krátkom čase zaujať
pozíciu na T-čku a nestratiť loptu z očí.
11.10 Pohyb pri prijímaní podania
Hore
...späť na
Obsah...
Tento pohyb je podriadený druhu podania, ktorý súper používa.
Podľa typu podania môžeme pohyb hráča rozdeliť takto:
11.10.1 Pohyb pri voľnom lobovanom
podaní bez dotyku bočnej steny
Tento typ podania nie je náročný na pohyb a obvykle sa bez
problémov dá odohrať, pričom sa dá povedať, že takéto podanie vám
neublíži. Je to vlastne najľahšie podanie, aké vám súper môže ponúknuť.
11.10.2 Pohyb pri voľnom lobovanom
podaní s dotykom bočnej steny
Pri tomto podaní je snaha súpera odohrať loptu tak, aby sa bočnej
steny dotkla práve tam, kde vy budete hrať úder, a tým vám jeho
odohratie maximálne sťažiť. Práve tejto snahe musíte svojím pohybom
čeliť. Buď hráte loptu ešte pred dotykom bočnej steny — znamená to posun
o jeden alebo viac krokov dopredu — alebo necháte loptu, nech sa odrazí
od zadného skla, čo znamená ustúpiť od bočnej steny a vytvoriť tak
priestor pre hranie úderu BOAST alebo DRIVE.
11.10.3 Pohyb pri smečovanom podaní
Smečované podanie je nebezpečné svojou rýchlosťou, ako aj zmenou smeru
lopty po dopade na bočnú stenu. Podávajúci pritom môže zvoliť jeden z
nasledujúcich terčov:
|
Telo súpera (až po odraze lopty od čelnej steny)
Lopta letí priamo na vás a vy jej musíte uvoľniť cestu a hrať ju
potom od skla alebo ju zahrať volejom, čo je obvykle nepresný
úder. Toto na vás číha hlavne vtedy, ak stojíte na SHORT LINE. |
|
|
|
NICK v okolí štvorca pre podanie
Lopta dopadá v oblasti štvorca pre podanie, kde narazí najprv do
bočnej steny. Takéto podanie vyžaduje intenzívnejšiu
koncentráciu, pretože je tu všetko urýchlené a aj váš pohyb musí
byť adekvátne rýchly. Častá chyba začiatočníkov je nepripravená
raketa
a neskorá reakcia na zmenu smeru pohybu lopty. Na druhej strane
sa dá odpozorovať, že súper ide takéto podanie zahrať a teda je
čas sa naň pripraviť — ustúpiť mierne dozadu a do stredu oproti
pozícii pri lobovanom podaní. |
|
|
|
Opačná strana
Je to zriedkavý typ podania, keď súper nasmeruje úder na opačnú
stranu ako na tú, kde sa zvyčajne servuje. Pri podaní sprava je
to na váš forehand a naopak (v prípade, že ste pravák). Takéto
podanie sa spravidla smečuje, a preto pri príprave na smečovaný
podanie treba rátať aj s touto alternatívou. Pohyb prijímajúceho
hráča je obvykle ústup pred loptou a prípadne otočenie sa o
180°, pričom vzniknutá situácia, sa môže posudzovať ako LET. |
11.10.3 Pohyb pri podaní typu
Philadelphia
Je to atypický druh podania, ktorý má predovšetkým prekvapiť. Je však
technicky dosť náročný (hlavne pri podaní sprava doľava) a pre
začiatočníka úplne nevhodný. Pri jeho odohraní rozhoduje potrebný presný
a rýchly volej a zaujatie pozície na T-čko. Poznámka k názvu tohoto typu
podania: tento názov som prevzal z jednej z kních z ktorej som čerpal. V
Anglicku sa toto podanie volá určite inak o Pakistane ani nehovoriac.
Takže tento názov berte s rezervou.
11.10.4 Otočenie sa okolo vlastnej osi
pri príjme podania
Často sa stáva, že pri sledovaní lopty a hľadaní najoptimálnejšej
pozície pre jej odohranie sa prijímajúci hráč otočí okolo vlastnej osi.
Táto situácia sa by mala vždy ukončiť ako LET. Nemôžete totiž vedieť,
kde váš súper stojí a mohli by ste ohroziť jeho zdravie. Navyše, ak
takúto loptu zahráte, môžete sa v očiach súperov preradiť do kategórie
nie príliš ohľaduplných hráčov. |